Marijke van t Veer

GEBAREN | COACHEN | BEGELEIDEN

babygebaren en kindergebaren gooi en vechtstreek Huizen online cursus babaygebaren

Wanneer je kind een diagnose heeft als Autisme, ASS, ADD, ADHD, TOS, Dyslexie, Syndroom van Down is het echt aan te raden om naast gesproken taal ook ondersteunende gebaren te gaan gebruiken in het gezin en op school. Hoe eerder een kind ondersteunende gebaren gaat leren gebruiken hoe eerder de taalontwikkeling in gang gezet en gestimuleerd wordt en er communicatie met de directe omgeving tot stand komt.
Kinderen het Syndroom van Down bijvoorbeeld, spreken vaak pas later door een lagere spierspanning die ook de spieren van de mond treft. Zij hebben communicatie echter wel in de vingers want door gebaren kunnen zij zich prima verstaanbaar maken.
Is er in de familie sprake van Autisme, ASS, ADHD, ADD, TOS, Dyslexie of enige andere diagnose dan is het gebruiken van ondersteunende gebaren een uitstekend hulpmiddel. Het is namelijk zo dat je al vanaf de leeftijd van 6 maanden kunt starten met gebruiken van ondersteunende gebaren. Meer over gebaren met baby’s lees je hier.

Het kennen en begrijpen van taal hoeft dus nog niet te betekenen dat kinderen automatisch zelf ook alle vaardigheden hebben om te kúnnen communiceren. Soms is het te spannend om te praten en je eigen stem te laten horen soms is de motoriek van de mond niet voldoende ontwikkeld en zijn de gebaren die je kind gebruikt als het ware een ondertiteling voor zijn gesproken taal. Daarnaast kunnen allerlei emoties ervoor zorgen dat kinderen ‘op slot’ gaan en uit de communicatie blijven of gaan.  Bij kinderen met een diagnose zie je vaak dat op school, bij sociale interactie en het leren, zich problemen voordoen. Automatiseren en lezen kunnen moeizaam gaan. Ook woordjes leren in een vreemde taal (basis- en voortgezet onderwijs) kan lastig zijn.

Het inzetten van ondersteunende gebaren naast gesproken taal helpt kinderen om taal te zien naast het te horen. Doordat je een gebaar maakt wordt taal visueel. Zo kan een kind het woord en gebaar in het brein koppelen en er betekenis aan geven.
Voor alles is een gebaar dus ook voor het aanduiden van allerlei emoties. Het leren gebaren van emoties  helpt kinderen om zichzelf te begrijpen of een woord te geven aan dat wat zij
voelen of ervaren.  Contactformulier

Wanneer je kind een diagnose heeft als Autisme, ASS, ADD, ADHD, TOS, Dyslexie, Syndroom van Down is het echt aan te raden om naast gesproken taal ook ondersteunende gebaren te gaan gebruiken in het gezin en op school. Hoe eerder een kind ondersteunende gebaren gaat leren gebruiken hoe eerder de taalontwikkeling in gang gezet en gestimuleerd wordt en er communicatie met de directe omgeving tot stand komt.
Kinderen het Syndroom van Down bijvoorbeeld, spreken vaak pas later door een lagere spierspanning die ook de spieren van de mond treft. Zij hebben communicatie echter wel in de vingers want door gebaren kunnen zij zich prima verstaanbaar maken.
Is er in de familie sprake van Autisme, ASS, ADHD, ADD, TOS, Dyslexie of enige andere diagnose dan is het gebruiken van ondersteunende gebaren een uitstekend hulpmiddel. Het is namelijk zo dat je al vanaf de leeftijd van 6 maanden kunt starten met gebruiken van ondersteunende gebaren. Meer over gebaren met baby’s lees je hier.

Het kennen en begrijpen van taal hoeft dus nog niet te betekenen dat kinderen automatisch zelf ook alle vaardigheden hebben om te kúnnen communiceren. Soms is het te spannend om te praten en je eigen stem te laten horen soms is de motoriek van de mond niet voldoende ontwikkeld en zijn de gebaren die je kind gebruikt als het ware een ondertiteling voor zijn gesproken taal. Daarnaast kunnen allerlei emoties ervoor zorgen dat kinderen ‘op slot’ gaan en uit de communicatie blijven of gaan.  Bij kinderen met een diagnose zie je vaak dat op school, bij sociale interactie en het leren, zich problemen voordoen. Automatiseren en lezen kunnen moeizaam gaan. Ook woordjes leren in een vreemde taal (basis- en voortgezet onderwijs) kan lastig zijn.

Het inzetten van ondersteunende gebaren naast gesproken taal helpt kinderen om taal te zien naast het te horen. Doordat je een gebaar maakt wordt taal visueel. Zo kan een kind het woord en gebaar in het brein koppelen en er betekenis aan geven.
Voor alles is een gebaar dus ook voor het aanduiden van allerlei emoties. Het leren gebaren van emoties  helpt kinderen om zichzelf te begrijpen of een woord te geven aan dat wat zij
voelen of ervaren. Contactformulier